US police uses fake Amazon boxes with GPS tracker to catch potential thieves
Experiment in New Jersey
US police uses fake Amazon boxes with GPS tracker to catch potential thieves
Experiment in New Jersey
Swedish ISP punishes #Elsevier for forcing it to block #Sci-Hub by also blocking Elsevier / Boing Boing
▻https://boingboing.net/2018/11/03/balkanizing-the-balkanizers.html
This is the worst possible outcome for Bahnhof. TorrentFreak spoke to CEO Jon Karlung who describes it as a “horrifying” decision that “goes against the soul of the Internet.”
The result, starting today, is that sci-hub.tw, sci-hub.mu, sci-hub.se, libgen.io, and several other domains are being blocked by the ISP. But Bahnhof wouldn’t be Bahnhof if it went down without a fight.
The company has no faith in an expensive appeal, which another ISP lost last year in a similar blocking case. However, it does have another ace up its sleeve. Now that they are blocking anyway, they can easily an extra domain name to make a point.
So, in addition, Bahnhof has gone ahead and banned its visitors from accessing the official Elsevier.com website as well. Elsevier wanted a site blockade – it now has one.
#résistance #édition_scientifique #Suède
–-
ajouté à la métaliste sur l’éditions scientifique :
►https://seenthis.net/messages/1036396
NIST IR 8202 Blockchain Technology Overview (Oct 2018)
▻https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/ir/2018/NIST.IR.8202.pdf
Abstract
Blockchains are tamper evident and tamper resistant digital ledgers implemented in a distributed fashion (i.e., without a central repository) and usually without a central authority (i.e., a bank, company, or government). At their basic level, they enable a community of users to record transactions in a shared ledger within that community, such that under normal operation of the blockchain network no transaction can be changed once published. This document provides a high-level technical overview of blockchain technology. The purpose is to help readers understand how blockchain technology works.
Dans les coulisses du plus grand dépotoir au monde de déchets numériques | Slate.fr via @rezo
►https://www.slate.fr/story/165767/travailleurs-horreur-quotidien-philipines-moderateurs-contenu-choquant-images-
C’est à ces petites mains du web que rend hommage The Cleaners, le premier documentaire de Moritz Riesewieck et Hans Block. Le film nous plonge dans le quotidien des modératrices et modérateurs philippins dont certains témoignages ont de quoi glacer le sang : il y a, par exemple, cette employée devenue experte dans « l’art » de la décapitation, qui, à force de visionnages, sait reconnaître dès le premier coup d’œil si une tête a été tranchée à coup de machette ou au couteau de cuisine… Cette autre se décrit comme une « sniper » et compare le visionnage de milliers de vidéos à « un virus envahissant son cerveau ».
À voir à la fin de l’été sur Arte donc :
▻https://www.imdb.com/title/tt7689936/mediaviewer/rm68899584
La suite : « Pendant deux ans, il a nettoyé Facebook »
▻https://www.slate.fr/story/165866/decapitations-censure-confidentialite-moderateur-facebook
Autopromo, ft. Sarah T. Roberts & @antoniocasilli il y a qq mois : « Les tâcherons du clic » (@mdiplo, décembre 2017)
▻https://www.monde-diplomatique.fr/mav/156/HENNETON/58116
Voir aussi : ▻https://seenthis.net/messages/599738
#modération #médias_sociaux #digital_labor #inégalités #capitalisme_numérique
Blockchain Studio : la start-up du Lab ENGIE qui veut démocratiser l’accès à la blockchain
▻http://www.rudebaguette.com/2018/06/15/blockchain-studio-corentin-denoeud
« Les cas d’usage de Blockhain sont énormes » explique Corentin Denoeud, enthousiaste, lors d’une interview sur le site d’ENGIE. Prenant pour exemple les nouveaux géants de l’économie numérique que sont Airbnb, Deliveroo, Booking, Uber, il démontre comment ces derniers pourraient se retrouver eux-mêmes ubérisés par la montée de la blockchain. En effet, tout le modèle économique des entreprises de l’économie collaborative est celui de la mise en relation, et donc du tiers de confiance. La démocratisation de la blockchain, sans avoir à passer par des coûts de développement rédhibitoires, représente donc un vrai changement de paradigme, qui devrait faire bouger les lignes.
▻https://twitter.com/blockchainstud
▻https://innovation.engie.com/en/news/news/other-innovations/blockchain-studio-democratizes-access-to-the-blockchain/9690
Using WhatsApp to Spread Scams and Fake News
technical :
▻https://research.checkpoint.com/fakesapp-a-vulnerability-in-whatsapp
non-technical : ▻https://blog.checkpoint.com/2018/08/08/whatsapp-group-chat-fake-news-vulnerability
Check Point researchers have discovered a vulnerability in WhatsApp that allows a threat actor to intercept and manipulate messages sent by those in a group or private conversation. By doing so, attackers can put themselves in a position of immense power to not only steer potential evidence in their favour, but also create and spread misinformation.
The vulnerability so far allows for three possible attacks:
1. Changing a reply from someone to put words into their mouth that they did not say.
2. Quoting a message in a reply to a group conversation to make it appear as if it came from a person who is not even part of the group.
3. Sending a message to a member of a group that pretends to be a group message but is in fact only sent to this member. However, the member’s response will be sent to the entire group.
En français:
▻https://www.tomsguide.fr/actualite/vulnerabilite-manipulation-messages-whatsapp,63985.html
Les chercheurs de Check Point Research se sont intéressés aux systèmes de cryptage utilisés par WhatsApp. Ils ont compris que la plateforme s’appuie sur le protocole “protobuf2 ”. En les convertissant en Json, ils ont réussi à déchiffrer les paramètres.
Cette découverte leur a permis de créer une extension spéciale et d’expérimenter 3 méthodes de manipulation, qui consistent à :
1. Envoyer un message privé à un autre participant et le transformer en message public à son insu. Quand il répondra, sa réponse sera visible par tous.
2. Modifier les messages échangés par les utilisateurs.
3. Changer l’identité de l’expéditeur à travers la fonction "citation" dans une conversation de groupe. L’astuce marche, même pour une personne qui n’est pas membre du groupe. L’extension spéciale leur offre également la possibilité d’intervertir les paramètres des participants.
’Data is a fingerprint’ : why you aren’t as anonymous as you think online
▻https://www.theguardian.com/world/2018/jul/13/anonymous-browsing-data-medical-records-identity-privacy
So-called ‘anonymous’ data can be easily used to identify everything from our medical records to purchase histories In August 2016, the Australian government released an “anonymised” data set comprising the medical billing records, including every prescription and surgery, of 2.9 million people. Names and other identifying features were removed from the records in an effort to protect individuals’ privacy, but a research team from the University of Melbourne soon discovered that it was simple (...)
#algorithme #smartphone #anonymat #géolocalisation #métadonnées
▻https://i.guim.co.uk/img/media/aae1a6d63ff6471a7dda5c34646de016ba01e22a/0_296_5921_3553/master/5921.jpg
How do data companies get our data ?
▻https://privacyinternational.org/feature/2048/how-do-data-companies-get-our-data
Open a Russian Matryoshka doll and you will find a smaller doll inside. Ask a large data company such as Acxiom and Oracle where they get their data from, and the answer will be from smaller data companies. Data companies – a catch all term for data brokers, advertisers, marketers, web trackers, and more – facilitate a hidden data ecosystem that collects, generates and supplies data to wide variety of beneficiaries. The beneficiaries of the ecosystem can include other advertisers, social (...)
#Acxiom #Experian #Oracle #algorithme #données #BigData #data-mining #marketing #profiling #PrivacyInternational #Quantcast #cookies #Facebook #Twitter #tracker #publicité #AddThis #ZiffDavis #ReadGroup #smartphone #Android (...)
##publicité ##[fr]Règlement_Général_sur_la_Protection_des_Données__RGPD_[en]General_Data_Protection_Regulation__GDPR_[nl]General_Data_Protection_Regulation__GDPR_ ##WiFi ##carte ##MasterCard ##Epsilon ##Shopper'sVoice
/sites/default/files/fav/apple-icon-180x180.png
Gmail app developers have been reading your emails
▻https://www.theverge.com/2018/7/2/17527972/gmail-app-developers-full-email-access
Gmail’s access settings allows data companies and app developers to see people’s emails and view private details, including recipient addresses, time stamps, and entire messages. And while those apps do need to receive user consent, the consent form isn’t exactly clear that it would allow humans — and not just computers — to read your emails.
Google told The Verge that it only gives data to vetted third-party developers and with users’ explicit consent.
To see what apps have permissions to your Gmail account:
▻https://myaccount.google.com/permissions?pli=1
Google does not deny it:
▻https://www.blog.google/technology/safety-security/ensuring-your-security-and-privacy-within-gmail
#privacy
RGPD : 10 questions pour comprendre le nouveau règlement sur la protection des données
▻https://www.numerama.com/politique/329191-rgpd-tout-savoir-sur-le-reglement-sur-la-protection-des-donnees-si-
Le Règlement général sur la protection des données, ou RGPD, a pris une place très importante dans l’actualité. Ce texte, voté en 2016, est en effet appliqué dans l’Union européenne à partir du 25 mai 2018. Voici une FAQ pour répondre à toutes vos questions. RGPD par-ci, GDPR par-là, mail de rappel au consentement par-ci, popup en plein écran par-là… depuis près de deux ans, ces acronymes reviennent dans l’actualité avec une intensité croissante. Vous avez peut-être vaguement entendu parler qu’ils étaient en (...)
#algorithme #données #[fr]Règlement_Général_sur_la_Protection_des_Données_(RGPD)[en]General_Data_Protection_Regulation_(GDPR)[nl]General_Data_Protection_Regulation_(GDPR) (...)
##[fr]Règlement_Général_sur_la_Protection_des_Données__RGPD_[en]General_Data_Protection_Regulation__GDPR_[nl]General_Data_Protection_Regulation__GDPR_ ##BigData
Le gouvernement chinois va bientôt traquer les voitures de ses citoyens à l’aide de puces RFID
▻http://mashable.france24.com/monde/20180614-chine-voitures-puces-rfid-surveillance-controle-gouverne
La surveillance s’intensifie en Chine, où les voitures seront d’ici peu un nouveau moyen pour le gouvernement de contrôler ses résidents. Après les « capteurs pour cerveau » utilisés par de nombreuses entreprises pour analyser les réactions de leurs employés, c’est au tour du gouvernement chinois d’aller un peu plus loin dans la surveillance des individus : en effet, une nouvelle forme de contrôle pourrait dès 2019 passer par les voitures des habitants du pays. Selon le Wall Street Journal, le (...)
"Crédit Social" : "Big Brother vous regarde" : comment la Chine note ses citoyens
▻https://www.youtube.com/watch?v=xf9N8S0tu_c
“Cela ressemble à de la science-fiction, mais c’est une réalité pour des millions de Chinois : depuis le 1er mai dernier, la Chine expérimente un système de notation de sa population. Baptisé "crédit social", il doit permettre au Parti communiste de distinguer les "bons" des "mauvais" citoyens, et de les récompenser ou les punir en fonction. Nos reporters se sont rendus dans l’une des villes laboratoire de ce "Big Brother" grandeur nature, dont la mise en place définitive est prévue pour 2020.” (#France24)
Deadly air pollution may be the price for new jobs in Greece
▻http://www.newsweek.com/2018/04/20/photos-deadly-air-pollution-may-be-price-new-jobs-greece-883631.html
The belching smokestacks of Ptolemaida’s coal-fired energy plant are a sign of opportunity for Greeks who lost their jobs after the country’s financial meltdown in 2007. For many others, however, they’re a symbol of the European Union’s hypocrisy.
In April 2017, the EU approved new regulations aimed at cutting toxic emissions from burning dirty fuels, such as coal. “Air pollution is the prime environmental cause of premature death in the European Union,” Enrico Brivio, a spokesman for the European Commission, told Reuters.
Yet five months earlier, as part of its continuing austerity measures, the bloc provided Greece with 1.75 billion euros ($1.85 billion) to build two new coal plants. Per The Guardian, they would emit more than 7 million tons of carbon dioxide a year. A major backer: Germany, the EU’s most powerful member and a self-proclaimed green energy leader.
Facebook : les questions auxquelles n’a pas répondu Mark Zuckerberg
▻http://www.lemonde.fr/pixels/article/2018/04/11/facebook-les-questions-auxquelles-n-a-pas-repondu-mark-zuckerberg_5283996_44
Bien aidé par des questions parfois imprécises, le patron du réseau social a laissé sans réponse de nombreuses interrogations après sa première audition au Sénat. Mardi 10 avril, pour la première fois, le fondateur et PDG de Facebook s’est exprimé devant les parlementaires américains. Pendant cinq heures, les sénateurs l’ont soumis à une série de questions. Mark Zuckerberg s’est longuement expliqué sur le modèle économique de Facebook, sur le scandale Cambridge Analytica ou sur la manière dont il (...)
#Facebook #algorithme #thisisyourdigitallife #élections #manipulation #électeurs #domination #BigData #publicité #marketing (...)
ISS is getting a new zero gravity HP OfficeJet 5740 printer to replace their two 17 year old Epson 800 printers
▻https://techcrunch.com/2018/04/02/the-international-space-station-is-getting-a-new-printer
More detailed information about the whole printer story, what why they took what printer and what they modified and why:
▻http://www.collectspace.com/news/news-040218a-hp-envy-iss-printer-space-station.html
“We wanted to stay with using a commercial off-the-shelf printer and then modify it for our needs,” said Hunter. “But as you can no longer find a printer that just prints, we had to take an all-in-one style printer and disable some of its functions.”
[...]
Taking all of the changes into account, the modified-for-orbit OfficeJet 5740 differs from an off-the-shelf printer by only about 10 percent. But, as it turns out, that was enough to warrant a new name.
Borrowing from another of its product lines, HP named its space station printer the “HP ENVY ISS” printer.
▻http://www8.hp.com/us/en/hp-news/media-kits/2017/hp-envy-zero-gravity-printer.html
Une pub pour la marque. Rappelons tout de même les abus concernant les cartouches d’encre :
▻https://seenthis.net/messages/683768
Antoinette Rouvroy : « À mon sens, Zuckerberg est dépassé »
►https://www.lecho.be/opinions/general/antoinette-rouvroy-a-mon-sens-zuckerberg-est-depasse/9995228.html
Juriste et philosophe du droit aux Facultés de Namur et chercheuse au FNRS, Antoinette Rouvroy étudie la « gouvernementalité algorithmique ». Ses recherches se centrent sur la question de la norme et du pouvoir à l’heure de la révolution numérique. Elle tire la sonnette d’alarme : l’usage abusif des big data porte atteinte à notre liberté… Et commente, pour L’Echo, l’affaire Cambridge Analytica, du nom de cette société britannique qui a exploité de manière indue les données personnelles de 50 millions (...)
#CambridgeAnalytica #Facebook #algorithme #élections #électeurs #domination #BigData #prédictif #marketing (...)
Le monde du web est opaque. En soi, recueillir des informations est déjà une tromperie. C’est la présence des tiers qui utilisent la plateforme pour proposer d’autres services qui pose problème. Par exemple, vous répondez à un questionnaire « à quel personnage de ‘la guerre des étoiles’ ressemblez-vous ? », mais vous ignorez que ces données vont ensuite être utilisées. L’autre problème, c’est qu’on a l’impression de participer à une communauté alors qu’en réalité, il n’y a pas d’échange. Tout le monde est seul devant son écran. Facebook n’est pas un espace public. On assiste à une hypertrophie de la sphère privée qui se caractérise paradoxalement par une dépersonnalisation. La prise de conscience collective ne peut pas se produire.
"Coriolan", Cocteau 1950
IMDb :
"The film was shot over the course of several years, mostly during weekends at Jean Cocteau’s country house at Milly-la-foret outside Paris. The filming was done by Henri Filipacchi with his amateur 16-millimeter camera. There is no negative since the film used was Kodak 16 millimeter “invertible” [can be used as both negative and positive]. The principal actors where Jean Marais, Josette Day and Jean Cocteau himself but certain friends who where invited to his country house on those weekends are visible at the beginning of the film. They include Paul Morhien, Jean Genet, George Mathis, the owner of the restaurant “Le Catalan” whose name is forgotten as well as Henri Filipacchi himself among others. The film was silent and there was no crew other then Henri Filipacchi the cameraman. Henri Filipacchi showed the movie several times in his apartment on rue d’ Assas in Paris to guests on Sundays: they included, Roberto Rosselini, Hughes Panassie, Simone Signoret and Micheline Presles. Henri Filipacchi kept the original and only copy of this film and at his death in 1961 passed it on to his son Daniel who is its current owner. Since then, the film has never been shown since Jean Cocteau and Henri Filipacchi had cleared instructed that this movie never be shown to anyone other then close friends. Jean Cocteau and Henri Filipacchi said: “It is our ’Chef d’ Oeuvre Inconvnu’”
Dans ce podcast (13/09/2017) intervient Masha Vasyukova, une vidéaste qui avait l’incroyable chance de tomber sur quelqu’un (le fils d’un ami de Cocteau) qui avait le film... et qui a fini par le lui donner...
Elle raconte son histoire touchante, comment elle l’a découvert.
▻https://www.franceculture.fr/emissions/creation-air/documentaires-de-creation-328-coriolan-corps-violent-et-film-cache-de-
▻https://media.radiofrance-podcast.net/podcast09/11983-13.09.2017-ITEMA_21433134-0.mp3
Nous sommes maintenant à la fin des années 40. Jean Cocteau prend l’habitude d’inviter quelques amis dans sa maison de Milly-la-Forêt pour converser et participer à quelques expériences artistiques. Il a l’idée d’y réaliser un film entre amis : « Ce sera notre chef-d’œuvre invisible ! »
Son titre : « CORIOLAN ».
Son destin : Rester à tout jamais dans sa boîte. Etre son film fantôme. ll n’aura donc pas de spectateurs. Au point qu’aujourd’hui encore ce film reste une énigme pour les cinéphiles dans le monde entier. Jean Marais, Josette Day et Jean Genet compteraient au casting de « Coriolan »… Des labyrinthes de Kaliningrad aux douves du domaine de Jean Cocteau s’initie le cheminement improbable de la petite fille russe vers le poète, en abîme du miroir énigmatique de Coriolan.
BMW want to use blockchain as proof for ethically sourced cobalt
▻https://www.reuters.com/article/us-mining-bmw-blockchain/uk-firm-pilots-using-blockchain-to-help-bmw-source-ethical-cobalt-idUSKBN1G
The pilot shows it is possible to give clean cobalt a barcode and enter the main stages of its journey on to an immutable ledger using blockchain technology, Johnson-Poensgen said.
Because that is an efficient way to prove cobalt is clean, he said it had the potential to cut regulatory compliance costs, although the economics still needed to be proved.
The Tyranny of Convenience
▻https://www.nytimes.com/2018/02/16/opinion/sunday/tyranny-convenience.html?mtrref=t.co&assetType=opinion
Convenience is the most underestimated and least understood force in the world today. As a driver of human decisions, it may not offer the illicit thrill of Freud’s unconscious sexual desires or the mathematical elegance of the economist’s incentives. Convenience is boring. But boring is not the same thing as trivial. In the developed nations of the 21st century, convenience — that is, more efficient and easier ways of doing personal tasks — has emerged as perhaps the most powerful force (...)
The paradoxical truth I’m driving at is that today’s technologies of individualization are technologies of mass individualization. Customization can be surprisingly homogenizing. Everyone, or nearly everyone, is on Facebook: It is the most convenient way to keep track of your friends and family, who in theory should represent what is unique about you and your life. Yet Facebook seems to make us all the same. Its format and conventions strip us of all but the most superficial expressions of individuality, such as which particular photo of a beach or mountain range we select as our background image.
[...]
Today’s cult of convenience fails to acknowledge that difficulty is a constitutive feature of human experience. Convenience is all destination and no journey. But climbing a mountain is different from taking the tram to the top, even if you end up at the same place. We are becoming people who care mainly or only about outcomes. We are at risk of making most of our life experiences a series of trolley rides.
[...]
We need to consciously embrace the inconvenient — not always, but more of the time. Nowadays individuality has come to reside in making at least some inconvenient choices. You need not churn your own butter or hunt your own meat, but if you want to be someone, you cannot allow convenience to be the value that transcends all others. Struggle is not always a problem. Sometimes struggle is a solution. It can be the solution to the question of who you are.
Why can’t we read anymore ?
▻https://medium.com/@hughmcguire/why-can-t-we-read-anymore-503c38c131fe
Recent neuroscience confirms many of the things we sufferers of digital overload know innately. That successful multi-tasking is a myth. Multi-tasking makes us stupider.
[...]
It turns out that digital devices and software are finely tuned to train us to pay attention to them, no matter what else we should be doing. The mechanism, borne out by recent neuroscience studies, is something like this:
• New information creates a rush of dopamine to the brain, a neurotransmitter that makes you feel good.
• The promise of new information compels your brain to seek out that dopamine rush.
With fMRIs, you can see the brain’s pleasure centres light up with activity when new emails arrive.
Facebook Wants Your Face and You’ll Probably Let Them Have It
▻https://gizmodo.com/facebook-wants-your-face-and-youll-probably-let-them-ha-1821428981
Privacy experts balk at the idea of giving face data to enormous companies like Apple and Facebook, but the social media company has recently moved to further incorporate images of users into their security measures. Throughout 2017, Facebook users have reported being asked by the site for selfies to verify their accounts after suspicious activity was detected
Derrière l’application de Google qui trouve votre sosie artistique, du digital labor (gratuit) pour entraîner son IA de reconnaissance faciale ▻http://www.rtl.fr/actu/futur/l-application-de-google-qui-trouve-votre-sosie-artistique-souleve-des-inquietude
▻http://media.rtl.fr/online/image/2018/0117/7791879937_l-application-google-arts-culture-est-en-tete-des-telechargemen
(Le seul article un peu critique que j’ai trouvé provient donc de rtl.fr)
La dernière version de l’application Google Arts & Culture est l’une des plus populaires du moment aux États-Unis. La raison ? L’ajout d’une fonctionnalité permettant aux utilisateurs de découvrir quel est leur sosie artistique. Intitulée "Is your portrait in a museum ?" ("Votre portrait se trouve-t-il dans un musée ?"), elle propose de comparer un selfie à des portraits célèbres réalisés par des peintres de renom.
L’expérience repose sur la technologie de reconnaissance faciale Face Net. Développée par #Google, elle scanne la photo envoyée par l’utilisateur pour créer une empreinte numérique de son #visage et la comparer aux 70.000 œuvres de sa base de données. Une fois les correspondances trouvées, les résultats les plus pertinents sont affichés avec leur pourcentage de ressemblance.
Cette fonction a largement emballé les internautes américains. Depuis sa mise à jour mi-décembre, #Google_Arts_&_Culture truste les premières places des applications les plus téléchargées aux États-Unis sur l’App Store d’Apple et le Play Store de Google. Disponible uniquement outre-Atlantique, elle fait l’objet d’une expérimentation par Google.
(…) Devant la popularité de l’application, certaines voix se sont élevées aux États-Unis pour mettre en garde le public contre le véritable objectif poursuivi par Google. "Le stagiaire de Google qui a inventé cette application pour tromper les utilisateurs en les incitant à envoyer des images pour remplir sa base de données de reconnaissance faciale a certainement eu une promotion", a observé sur Twitter l’analyste politique, Yousef Munayyer. "Personne ne s’inquiète d’abandonner les données de son visage à Google ou vous estimez tous que c’est déjà le cas ?", s’est aussi émue l’actrice et activiste américaine, Alyssa Milano.
Google propose régulièrement des outils ludiques et gratuits aux internautes pour faire la démonstration de ses progrès dans l’intelligence artificielle. Ces programmes permettent aussi à l’entreprise américaine de mettre ses réseaux de neurones artificiels à l’épreuve de neurones humains afin de les perfectionner à peu de frais. Les programmes Quick Draw ! et AutoDraw visaient notamment à améliorer la #reconnaissance_visuelle de ses algorithmes. La société utilise aussi la reconnaissance des caractères des #Captcha pour aider ses robots à déchiffrer les pages de livres mal conservés sur Google Book et les indexer par la suite à son moteur de recherche.
(…)
Interrogé par plusieurs médias américains sur la portée réelle de son application « Arts & Culture », Google se veut rassurant. Selon la firme américaine, les photos téléchargées par les utilisateurs ne sont pas utilisées à d’autres fins et sont effacées une fois trouvées les correspondances avec des œuvres d’art. La dernière expérience du géant américain illustre à nouveau les craintes suscitées par les progrès rapides de l’#intelligence_artificielle et plus particulièrement de la #reconnaissance_faciale, dont les applications ont pris une place grandissante dans nos vies ces derniers mois.
Apple a fait entrer cette technologie dans la vie de millions d’utilisateurs cet automne en intégrant le dispositif #Face_ID à l’iPhone X pour déverrouiller l’appareil d’un simple regard. Dans le sillage de la pomme, un grand nombre de constructeurs travaille à généraliser ce système sur des smartphones à moindre prix. Facebook a recours à la reconnaissance faciale depuis décembre pour traquer les usurpations d’identité sur sa plateforme. Google l’utilise déjà dans son service Photos, utilisé par 500 millions d’utilisateurs, capable depuis peu de reconnaître les animaux de compagnies.
Les défenseurs des libertés craignent que la généralisation de la reconnaissance faciale dans des outils utilisés à si grande échelle ne glisse vers une utilisation plus large par les publicitaires ou les autorités. En Chine, cette technologie est déjà utilisée pour surveiller les citoyens dans les endroits publics. 170 millions de caméras de surveillance sont installées à travers le pays. Un nombre qui doit atteindre 400 millions à horizon 2020. La plupart sont dotées de programmes d’intelligence artificielle pour analyser les données en temps réel et inciter les individus à ne pas déroger à la norme édictée par le pouvoir.
Et puis cf. le thread d’@antoniocasilli sur son fil Twitter :
Avez-vous déjà vu, partagé, commenté les « art selfies » de l’appli @googlearts ? Savez-vous qu’ils utilisent votre visage pour constituer un fichier biométrique ? J’en veux pour preuve qu’ils ne sont pas disponibles en Illinois—état où les lois sur la biométrie sont plus strictes.
▻https://twitter.com/AntonioCasilli/status/953662993480474624
Version optimiste, ft. John Berger :
In one way, the art selfie app might be seen as a fulfillment of Berger’s effort to demystify the art of the past. As an alternative to museums and other institutions that reinforce old hierarchies, Berger offered the pinboard hanging on the wall of an office or living room, where people stick images that appeal to them: paintings, postcards, newspaper clippings, and other visual detritus. “On each board all the images belong to the same language and all are more or less equal within it, because they have been chosen in a highly personal way to match and express the experience of the room’s inhabitant,” Berger writes. “Logically, these boards should replace museums.” (As the critic Ben Davis has noted, today’s equivalent of the pinboard collage might be Tumblr or Instagram.)
Yet in Berger’s story this flattening represents the people prying away power from “a cultural hierarchy of relic specialists.” Google Arts & Culture is overseen by a new cadre of specialists: the programmers and technology executives responsible for the coded gaze. Today the Google Cultural Institute, which released the Arts & Culture app, boasts more than forty-five thousand art works scanned in partnership with over sixty museums. What does it mean that our cultural history, like everything else, is increasingly under the watchful eye of a giant corporation whose business model rests on data mining? One dystopian possibility offered by critics in the wake of the Google selfie app was that Google was using all of the millions of unflattering photos to train its algorithms. Google has denied this. But the training goes both ways. As Google scans and processes more of the world’s cultural artifacts, it will be easier than ever to find ourselves in history, so long as we offer ourselves up to the computer’s gaze.
▻https://www.newyorker.com/tech/elements/the-google-arts-and-culture-app-and-the-rise-of-the-coded-gaze-doppelgang
Version réaliste, par Evgeny Morozov :
Google vient de lancer une plateforme d’IA destinée aux entreprises qui veulent mettre en œuvre une infrastructure d’apprentissage automatique (machine learning) de afin de construire leurs propres modèles (contre rétribution, bien entendu). Il sait pertinemment qu’il est toujours rentable de s’attirer la sympathie des utilisateurs, par exemple en leur donnant des outils d’IA pour trouver des œuvres d’art qui ressemblent à leur visage (1). Ces instruments gagnent ainsi en précision et peuvent ensuite être vendus aux entreprises. Mais pour combien de temps encore Google aura-t-il besoin de cobayes ?
▻https://blog.mondediplo.net/2018-01-27-Mark-Zuckerberg-vous-veut-du-bien
Snowden avait commenté la sortie de FaceID d’Apple :
▻https://twitter.com/Snowden/status/907730980701700096
#FaceID
Good: Design looks surprisingly robust, already has a panic disable.
Bad: Normalizes facial scanning, a tech certain to be abused.
NIST Takes a Deep Look at Memristors
(Jan 2018)
Researchers are increasingly turning to memristors, which can vary their electrical resistance based on the memory of past activity and which can act like the short-term memory of nerve cells. They also retain that memory even when electrical power is switched off.
▻https://www.nist.gov/news-events/news/2018/01/thanks-memory-nist-takes-deep-look-memristors
In Amish Country, the Future Is Calling
(Sept 2017)
“A cellphone and some earbuds are all it takes to place yourself in your own world, isolated from the rest of society,” Mr. Wesner said. “In some sense that is profoundly anti-Amish.”
▻https://www.nytimes.com/2017/09/15/business/amish-technology.html
The Amish have not given up on horse-drawn buggies. Their rigid abstinence from many kinds of technology has left parts of their lifestyle frozen since the 19th century: no cars, TVs or connections to electric utilities, for example.
But computers and cellphones are making their way into some Amish communities, pushing them — sometimes willingly, often not — into the 21st century.
[...]
But for people bound by a separation from much of the outside world, new tech devices have brought fears about the consequence of internet access. There are worries about pornography; about whether social networks will lead sons and daughters to date non-Amish friends; and about connecting to a world of seemingly limitless possibilities.
[...]
John, the woodworker at Amish Country Gazebos, spends part of his time operating the computer-guided saw, which would look at home in any modern cabinetry shop. His mastery of the machine, at 68, can be a source of teasing at home.
“We call him the computer geek sometimes,” said his son, Junior, laughing as the family sat down to supper.
[...]
Lizzie said she was upset by how people had become so attached to their phones.
“People are treating those phones like they are gods,” she said. “They’re bowing down to it at the table, bowing down to it when they’re walking. Here we say we don’t bow down to idols, and that’s getting dangerously close, I think.”
The entire history of Black Mirror, as told by its stars | Dazed
▻http://www.dazeddigital.com/film-tv/article/38414/1/the-entire-history-of-black-mirror-as-told-by-its-stars
Over the course of three months, we spoke with the key creators of #Black_Mirror to reflect on its three series to date, discover its origins and future, and uncover how the episodes are built for the most wildly original and unrelentingly dark show on television. Strap in.